................................

Tuesday, January 22, 2013

Berpantang

Salam,

Ok cerita pengalaman bersalin dh tamat. Itu pun aku main cerita secara rawak je,kalo cite lbh details,bukan 3 part je,mau 3 hari 3mlm aku depan handphone ni kannnnnnn

Ok,pengalaman berpantang amat menyeronokkan jika di imbas kembali w/pun mmg lgsung xmenyeronokkan ketika ko tgh pantang. Mmg aku tgh pantang amat la sensitif wa ckp sama lu.. Ntah hormon apa ntah dlm bdn. Asik nk sentap n cry je. Kahkah mklum la,jauh dr suami **muntah!

Aku berpantang 44hari. Bertungku,bengkung,mandi air daun2 terpilih,mkn ubt,jg mkn, sapu kapur+limau. Mcm org2 lain jgk yg beza nya aku ni pemalas lipas nk menepati ciri2 berpantang tersebut. Mcm cacing kepanasan aku wehhhh (setan hasut kot) cehhhh alasan :-P

Aku bertungku mmg rajin,bengkung rajin,mkn ubt adalah malas! Serius...aku xbeli set bersalin sbb rata2 aku tny member,dorg bli ratus2 sampai 3,4ratus tp xpkai semua. So,aku bli secara solo.

Kapsul aku mkn. Jamu mak dara. Sebotol rm45x4botol = rm180 tp aku bli 2botol je sbb xnk terlampau byk sumbat jamu dlm bdn. Tp serius jamu tu sgt bagus. Xpanas. Plg pnting berak lawas. Berak lawas sgt needed ye kwn2 ats faktor jahitan di bahagian tersebut.

Makanan mmg aku pantang la sbb mak aku control cuma blakang mak aku,pantang aku jd 90% je huhu cth,aku xleh mkn sardin,tp aku belasah karipap sardin. Kdg2 mak aku nmpk tp buat2 xnmpk. Malas dh nk nasihat kot.

Dlm pantang korg kena buat beberapa perkara ni btl2. Antaranya : pakai stokin sentiasa,mandi awal,mkn mknan berkhasiat,jgn mkn yg gatal2,jgn minum ais,jgn terdedah pd sejuk (jgn beria tdo berkipas or aircnd),mkn jamu,bengkung,bertungku,sapu kapur n limau kat perut dan berurut.

Secara keseluruhannya,aku xpantang btl2 pun. Kesan nya,skrg bdn cpt jd lenguh2...nyesal skrg dh xguna huhu tp aku still pantang mkn until now sbb aku breast feeding alma. Aku berpantang kat umh mak selama 2bln huhu puas btl duduk kg hihihi

Oh ye,ada pesanan buat korg semua. If nk berpantang nti,seelok2nya duduk la dgn mak sendri. Jgn la dduk ngn mertua. Kalo blh elak,elak la...bkn nk ckp yg mak mertua x bgus,dorg bgus. Sebaik2 mne pun mertua,xsama dgn mak sndri. Sbb bila tgh pantang ni,byk benda korg kne mtk tlg org termasuk mandikan korg. Kalo ngn mertua,segan kita lain ckit berbanding mak sendri. Tp keputusan di tgn korang...

Kpd yg tgh survey set bersalin,serius aku ckp,jamu mak dara bagus. Ok bubye!!

No comments: