................................

Tuesday, March 17, 2009

BILA PAPA BAHASA BERSUARA

"Ada satu perkara yang saya minta sebelum saya bercakap tentang nasib bahasa kita, iaitu bila ada pilihan raya, saya harap anda semua gunakanlah kuasa undi dan undilah siapa saja tapi jangan undi Umno,"
Itulah dia kata-kata yang dikeluarkan oleh tokoh bahasa yang dihormati ni. Isu PPMSI ni, aku dah mls nak dengar..pada aku sendiri la, polisi ni agk menyeksa anak-anak kecil dibangku sekolah tambah-tambah yang duduk di kawasan pendalaman ke ape ke mmg hard bagi diorang betul tak??so mcm mane nak maju??yang bahsa Melayu pun terkial-kial nak dapat A, ini kan pulak tukar ke English. kalau yang duduk kat urban area tu gagah jugak la kan diorang nak berusaha. lagi pun urban area paham2 jela kan, influenced la jugak English sikit2 kan.
"Apakah hanya untuk mendapat undi dan kuasa, mereka guna bahasa Melayu, tetapi bila dapat kuasa mereka akan membuang bahasa Melayu. Kalau ada kempen-kempen mereka, kita perlu berani jerit kepada mereka, cakaplah bahasa Inggeris!"


Ha kena lagi. Tengok tangan beliau kat sebelah, silap2 dia buat 'KA ME HA ME HA' (dragonball) naye je.Bukan nak berpolitik tapi tula kan, hak bersuara.kata negara DEMOKRASI. aku tak setuju ngn cadangan polisi ni. lagi pun subjek BI dah ade, kat universiti pun ajar jugak lagi BI.


"Dan juga dalam kempen-kempen mereka pada masa akan datang juga, mereka kena gunakan bahasa Inggeris, jangan guna bahasa Melayu. Kalau nak bermesyuarat pun gunalah bahasa Inggeris kerana bahasa dan minda mereka adalah Inggeris," katanya lagi.

"Baby kat Mascom, ape pandangan pasal ni?ha mesti banyak idea Baby ucuk manje abg sorang ni. berfikiran jauh, berfikiran terbuka, dan matang"=D
(petikan daripada akhbar HARAKAH)
By: BOO

No comments: